
SANSÜRÜN 30 YILI:

30. YILINDA RADYO VE
TELEVİZYON ÜST KURULU





Sansürün 30 Yılı: 
30. Yılında Radyo ve Televizyon Üst Kurulu 
Raporu

Aralık 2024
İstanbul 

MEDYA VE HUKUK ÇALIŞMALARI DERNEĞİ (MLSA)
İnönü Cd. No:59 D:5 Gümüşsuyu,
34437 Beyoğlu/İstanbul
info@medyavehukuk.org
mlsaturkey.com

Evin Barış Altıntaş
Eş Direktör

Veysel Ok
Eş Direktör

Batıkan Erkoç
Genel Koordinatör

Emine Özhasar
Hukuk Birimi Koordinatörü

Gülhan Çorlu
Finans Koordinatörü

Semra Pelek
Dava Takip Proje Koordinatörü

Metin Yener
Ofis Yöneticisi

Esril Bayrak
Projeler Koordinatörü

Muhammed Ünsal
Hukuk Birimi

Hazal Sümeli
Hukuk Birimi

Eylem Sonbahar
İstanbul Muhabiri

Deniz Tekin
Diyarbakır Muhabiri

3



Medya ve Hukuk Çalışmaları
Derneği (MLSA) 2018 yılından
bu yana ifade özgürlüğü alanında
faaliyet gösteren bir sivil toplum
kuruluşudur. Başta gazeteciler,
medya mensupları ve insan
hakları savunucuları olmak üzere
ifade özgürlüğü ihlal edilen
kişilere hukuki destek
sağlamaktadır. Avrupa Konseyi
Bakanlar Komitesi başta olmak
üzere uluslararası kuruluşlara
düzenli bildirimler yaparak
savunuculuk faaliyeti yürüten
derneğimiz, gazeteciler,
avukatlar ve sivil toplum
kuruluşlarına çalıştaylar
düzenleyerek kapasitelerini
geliştirmeyi amaçlamaktadır. 

MLSA, ayrıca Türkiye’deki en
geniş dava izleme programını
2018’den beri yürütmekte olup
bu konuda düzenli raporlar
yayınlamaktadır. Bugüne kadar
bin 500’ün üzerinde duruşmanın
takibini gerçekleştiren MLSA
Dava Takip Programı, birçok
medya kuruluşuna ve hak
örgütüne kaynaklık etmektedir. 

MLSA ayrıca Free Web Turkey
projesi ile Türkiye’de internet
özgürlüğünü ve sansürünü
gözlemlemektedir. Bu
çalışmalarının yanında sivil
toplum kapasite geliştirme
programıyla dernek ve vakıflara
yönelik hukuki ve kurumsal
destek sağlamaktadır. Bunun
yanında MLSA web sitesi,
bağımsız gazetecilerin
makalelerini yayınlayarak
gazeteciler için çalışmalarını
duyurabilecekleri bir saha
yaratmaktadır.

MEDYA VE HUKUK ÇALIŞMALARI
DERNEĞİ (MLSA) HAKKINDA

SANSÜRÜN 30 YILI:
30. YILINDA RADYO VE

TELEVİZYON ÜST KURULU
4



5

SANSÜRÜN 30 YILI:

30. YILINDA RADYO VE
TELEVİZYON ÜST KURULU



Radyo ve Televizyon Üst Kurulu (RTÜK), bugün gündemde “Açık Radyo”,
“YouTube’a denetim’ ve ‘sokak röportajları’ gibi konular ile yer alsa da, otuz
yıldır hayatımızda yer alıyor. MLSA’nın bu raporu, 30. yılında RTÜK’ün bir
röntgenini çekerken aynı zamanda 01 Ocak 2023 ve 30 Haziran 2024 tarihleri
arasında RTÜK tarafından verilen cezaların analizini yapıyor.

1982 Anayasası, Türkiye’de radyo ve televizyon yayıncılığını devlet tekeline
bırakmış, özel yayıncılığı yasaklayarak, TRT’yi yasal olarak yayın yapan tek
kuruluş haline getirmiştir. Ancak 1990 yılından itibaren Türkiye’de başlayan
kaçak yayınlarla başlayan süreç sonucunda 1993 yılında Anayasa
değiştirilerek devlet tekeli kaldırılmış, 1994 yılında ise RTÜK kurulmuştur.

Toplamda dokuz üyeden oluşan kurulun üyelerini Meclis, siyasi partilerin
meclisteki milletvekili sayılarına göre seçmektedir. Kurul, 1994'ten beri,
televizyon ve radyo yayınlarını denetlerken 2018 yılında kabul edilen yasal
düzenleme ile yetkileri internet yayınlarını da kapsayacak şekilde genişletildi. 

Başlangıçta kurulun görevi Türkiye’de kaçak yayıncılığa düzenleme getirmek,
yayın lisansı vermek ve yayın ilkelerini belirlemek iken, zamanla kurulun
cezalandırıcı özelliği öne çıkartıldı. Kurul, yayın ilkelerine uygun olmayan
yayınlar hakkında, idari para cezası, program ve yayın durdurma gibi cezalar
uygulayabiliyor.

MLSA’nın 01 Ocak 2023 ve 30 Haziran 2024 tarihleri arasındaki RTÜK
kararlarını analiz eden çalışmasına göre yalnızca muhalif kanallara aşağıdaki
ana temalar kapsamında cezalar verildi:

İktidara yönelik eleştiriler en fazla ceza alan konu oldu. Yolsuzluk iddiaları ve
seçimle ilgili eleştiriler bu kategori altında cezalandırılan yayınlar arasında. 

Afet yönetimi eleştirileri: Kahramanmaraş depremi sonrası hükümetin afet
yönetimi çalışmalarını eleştiren ifadelere milyonlarca lira ceza verildi. 

Muhafazakarlık ve dinle ilgili konular: Cemaatlerin hedef aldığı Kızıl
Goncalar ve Kızılcık Şerbeti dizilerine yüksek oranda ceza verildi. 

GİRİŞ

SANSÜRÜN 30 YILI:
30. YILINDA RADYO VE

TELEVİZYON ÜST KURULU
6



01 Ocak 2023 - 30 Haziran 2024 tarihleri arasında, yayıncılara verilen toplam
idari para cezası 124 milyon lira oldu. Bunun yanı sıra RTÜK, 1357 defa
program durdurma veya yayın durdurma cezası verdi. Toplamda en fazla idari
para cezasını FOX (NOW) TV alırken, hükümete yakınlığıyla bilinen Turkuvaz
ve Demirören Medya gruplarına ait kanallara herhangi bir ceza verilmedi. 

Bu dönemde en yüksek ceza ise 2023 Cumhurbaşkanlığı Seçim yayını
sırasında FOX TV’de Çiğdem Toker’in söylediği “Demokrasi sandıktan ibaret
değildir” ifadesine verildi. Bu sözler nedeniyle kanala 13 milyon lira para
cezası verildi. Ceza, kurum tarihinde şimdiye kadar tek seferde verilen en
yüksek para cezası oldu. 

Verilen cezaların neredeyse yarısını (61 milyon TL, %49) iktidara yönelik
eleştiriler oluşturdu. Bu kapsamda iktidara yönelik yolsuzluk iddialarını içeren
yayınlara 15,6 milyon TL ceza verilirken, seçimle ilgili yayınlara 13,5 milyon TL
ceza verildi. 

Şubat 2023 Kahramanmaraş depremi sonrasında hükümetin afet yönetim
çalışmalarını eleştiren ifadelere ise 4 milyon liralık ceza verildi. Kürt sorunuyla
ilgili ifadelere 1 milyon TL, LGBTI+ konulu yayınlara ise 568 bin TL ceza
verildi.

RTÜK’ün verdiği cezaları en sık dayandırdığı gerekçe, “tarafsızlık” ilkesine
aykırılık oldu. Kesilen cezaların en az 28 milyon TL tutarındaki kısmı,
“tarafsızlık ilkesine aykırılık” gerekçesiyle kesildi. 

Kürt sorunu: Muhalif kanallarda haber ve tartışma programlarında Kürt
sorunuyla ilgili sarf edilen ifadelere de cezalar uygulandı. Ayrıca bu dönemde
‘Ermeni soykırımı’ ifadesi nedeniyle Açık Radyo’ya da ceza verildi. Bu süreç,
Açık Radyo’nun lisansını kaybetmesine neden oldu. 

SANSÜRÜN 30 YILI:
30. YILINDA RADYO VE

TELEVİZYON ÜST KURULU

Seçim yayınları, afet yönetimine yönelik eleştirilere milyonlarca lira ceza

RTÜK’ün “tarafsızlık” anlayışı hükümeti desteklemek oldu

7



Örneğin, hükümetin deprem sonrası afet yönetimine dair eleştirileri sebebiyle
ceza verilen kanalların cezalarının gerekçesi çoğunlukla ‘tarafsızlık’ oldu.

İkinci en sık kullanılan gerekçe ise “reklam kurallarına aykırılık” olurken; bu
kalemin ardından “küçük düşürücü ifadeler” gerekçesi kullanıldı. Bu gerekçe
sıklıkla hükümet ve devlet yetkililerine yönelik yolsuzluk ve rüşvet haber ve
eleştirilerine karşı verilen cezalarda kullanıldı. 

“Toplumun milli ve manevi değerlerine aykırılık” gerekçesiyle ise 10 milyon
TL’ye yakın para cezası verildi. 

2018 yılında yapılan değişiklik ile Netflix, Amazon Prime gibi dijital
platformlar da RTÜK’ün denetimine girdi. RTÜK, 2023 Kasım’ında Alman
kamu yayıncı kuruluşu Deutsche Welle (DW) ve Amerika'nın Sesi'nin (VOA)
lisans başvurusu yapmasını istedi. RTÜK’e lisans başvurusu yapmayı
reddeden iki kuruluşa RTÜK’ün talebi üzerine Ankara 1. Sulh Ceza Hakimliği
tarafından erişim engeli getirildi. 

RTÜK Başkanı Ebubekir Şahin, 2024 yazında YouTube’da yayınlanan sokak
röportajlarına yönelik düzenleme hazırlığı içerisinde olduklarını söyleyerek bu
röportajları eleştirdi. Şahin’in sözlerinden kısa bir süre sonra, 12 Ağustos’ta bir
sokak röportajında Instagram’ın yasaklanmasını eleştiren Dilruba
Kayserilioğlu 18 gün tutuklu kaldı. Yargılaması sonunda Kayserilioğlu’na
sokak söyleşisindeki sözleri nedeniyle 7,5 ay hapis cezası verildi.

Son olarak 2 Eylül 2024 tarihinde RTÜK Başkanı Ebubekir Şahin, Youtube
üzerinden haber ve program yapan kişi ve kurumların lisans alacaklarını
açıkladı.

SANSÜRÜN 30 YILI:
30. YILINDA RADYO VE

TELEVİZYON ÜST KURULU

İnternet yayınları RTÜK denetimine girdi, YouTube sırada

8

RTÜK’ün 2024 yılındaki en eleştirilen hareketi ise, ‘Ermeni Soykırımı’ ifadesi
nedeniyle Açık Radyo’ya beş program durdurma cezası vermesinin ardından
kararın uygulanmadığı gerekçesiyle Açık Radyo’nun karasal yayınını 29 yılın
ardından lisansını iptal ederek sonlandırması oldu. Karara karşı yargı süreci
devam ediyor.

RTÜK ‘Ermeni Soykırımı’ ifadesini gerekçe gösterdi,
29 yıllık Açık Radyo’yu susturdu



Türkiye’de 1990 yılında kadar radyo ve televizyon yayınları Anayasa gereği
TRT’nin tekelindeydi. Ancak bu tekel fiilen 1990 yılının Mayıs ayında
Almanya’dan uydu aracılığıyla Türkiye’ye yayın yapan Magic Box (Interstar)
televizyonu ile sona erdi.

Anayasa ve yasaların televizyon yayınlarını TRT tekeline bırakmasına karşın
Magic Box çekimlerini Türkiye’den yapmakta ancak yayınını yurt dışında yer
alan vericiler aracılığıyla gerçekleştirmekteydi. Bunun gibi 1990 - 1993 yılları
arasında birçok özel kanal yayın hayatına ‘kaçak’ yayınlar ile başladı.

Uzun tartışmalar sonucunda 1993 yılında yapılan Anayasa değişikliği ile
televizyon yayınlarında devlet tekeli kaldırıldı. 13 Nisan 1994’te Meclis’te
kabul edilen 3984 sayılı Radyo ve Televizyonların Kuruluş ve Yayınları
Hakkında Kanun ile özel kanallara ve yayınlarına hukuki statü getirilirken
bunların denetimi için Radyo ve Televizyon Üst Kurulu kuruldu. Kurul
üyelerinin seçiminde iktidar partilerine beş üye verilirken muhalefet partilerine
de dört üye seçme hakkı verildi.

2005 yılında yapılan Anayasa değişikliği ile RTÜK, Anayasa’ya girdi. 2011
yılında, Avrupa Birliği mevzuatına uyum çalışmaları kapsamında bugün
yürürlükte olan 6112 sayılı Radyo ve Televizyonların Kuruluş ve Yayın
Hizmetleri Hakkında Kanun kabul edildi. Kanunda yapılan en önemli
değişiklik ise 2018 yılında internet yayınlarının da RTÜK denetimine
alınması oldu.

RTÜK’ün kuruluşu,
işleyişi ve yapısı

SANSÜRÜN 30 YILI:
30. YILINDA RADYO VE

TELEVİZYON ÜST KURULU
9



RTÜK'ün görevleri arasında, radyo ve televizyon yayınlarına ilişkin lisans
verme, yayınların denetlenmesi ve gerektiğinde cezai işlem uygulama gibi
konular yer alıyor. RTÜK, ayrıca radyo ve televizyon yayınlarının düzenlenmesi
ve yönetilmesiyle ilgili olarak yönetmelikler hazırlamaktadır.

RTÜK üyelerinin seçimi

RTÜK, dokuz üyeden oluşmaktadır. Üyeler, TBMM’de bulunan her siyasi
partinin RTÜK üye kontenjanı için gösterdiği adaylar arasından seçilir.
Partilerin kontenjanı ise TBMM’deki sandalye sayısına göre belirlenir. Üyelerin
seçilmesini takiben, üyelerin siyasal parti üyelikleri sona ermektedir.

Kurul başkanı ise RTÜK üyeleri tarafından kendi aralarında seçilir. Bu raporun
hazırlandığı Kasım 2024 itibariyle AK Parti’nin dört, CHP’nin iki, MHP, İYİ Parti
ve DEM Parti’nin birer adet üyesi bulunmaktadır.

SANSÜRÜN 30 YILI:
30. YILINDA RADYO VE

TELEVİZYON ÜST KURULU

RTÜK üyelerinin seçimi

10



2023 2024 (ilk yarısı)

Toplam verilen idari para cezası 88.480.826,72 TL 36.013.430,00 TL

Program durdurma cezası 292 program 18 program

Yayın durdurma cezası 997 gün 50 gün

Raporun kapsadığı 2023 yılının tamamı ve ile 2024 yılının ilk altı ayında
toplamda ₺124,494,256.72’lik ceza verildi. 2023 yılında 352 defa ceza kararı
veren RTÜK, 2024 yılında ise 23 defa ceza verdi. 2023 yılında verilen
cezaların toplamı 88.840.826 TL olurken, 2024 yılında 36.013.430 TL oldu.
Toplamda 44 farklı televizyon ve radyo kanalına ceza kesilmiş oldu.

RTÜK kararları: 
Ocak 2023 - Haziran 2024 

SANSÜRÜN 30 YILI:
30. YILINDA RADYO VE

TELEVİZYON ÜST KURULU

TV yayınlarına verilen cezalar: 124 milyon TL, 1357 defa ekran karartma

İdari para cezalarının yanı sıra toplamda 1357 defa ekran karartıldı. 2023
yılında 292 defa program durdurma cezasının yanı sıra 997 gün boyunca
çeşitli kanalların yayınları durduruldu. 2024 yılının ilk altı ayında ise 18
program durdurma cezası verilirken, 50 gün yayın durdurma cezası verildi.

11



Kanalı Toplam verilen ceza

FOX (NOW) TV ₺71,346,846.00

SHOW TV ₺9,871,088.00

STAR TV ₺9,702,849.00

Halk TV ₺3,857,388.00

TELE1  ₺1,815,004.00

TGRT HABER ₺928,340.00

FLASH HABER ₺883,420.72

BEYAZ TV  ₺617,572.00

HABER TÜRK ₺495,965.00

SZC TV ₺429,049.00

KRT ₺342,952.00

Açık Radyo ₺189,283.00

İLKE TV – CRR MEDYA A.Ş ₺85,738.00

Diğer kanallar ₺23,928,762.00

GENEL TOPLAM ₺124,494,256.72

Kanallara göre cezaların dağılımı: 
En yüksek ceza FOX (NOW) TV’ye 

SANSÜRÜN 30 YILI:
30. YILINDA RADYO VE

TELEVİZYON ÜST KURULU
12



SANSÜRÜN 30 YILI:
30. YILINDA RADYO VE

TELEVİZYON ÜST KURULU

FOX TV, raporun kapsadığı dönemde 71 milyon lira idari para cezası alarak en
yüksek cezayı alan televizyon kanalı oldu. RTÜK tarafından verilen cezaların
yarısından fazlasını FOX TV’ye verilirken, cezaların çoğunluğunu haber
bültenlerine ve kanalda yayınlanan ‘Orta Sayfa’ isimli haber programına
kesildi.

En çok ceza alan kanal olan FOX TV’yi, dokuzar milyon lirayla Show TV ve
Star TV izlerken, muhalif olarak nitelendirilen kanallardan Halk TV 3.857.388
TL idari para cezasına uğrarken TELE1 1.815.004 TL idari para cezasına
maruz kaldı. 

Demirören ve Turkuvaz gruplarına ceza
verilmedi, TGRT’ye Starbucks cezası

RTÜK, bazı kanallara rekor cezalar verirken Demirören Grubu’na (KANAL D,
CNN Türk), ve Kalyon-Turkuvaz Grubuna (ATV, A2, AHaber) ait kanallara hiç
ceza vermedi. İktidara yakın yayın politikasıyla bilinen TGRT’ye ise iktidara
yakın grupların İsrail-Hamas çatışmasında İsrail’i desteklemekle suçladığı
Starbucks’ın logosunu taşıyan kahve bardağının haftasonu haber bülteni
sırasında görünmesi nedeniyle “gizli reklam yapmak” gerekçesiyle 715 bin lira
ceza verdi.

13



Ana kategorisi  Ceza miktarı
Hükümete, AKP'ye veya AKP'lilere yönelik eleştiriler ₺61,048,055.72

Reklam düzenlemelerine aykırılık ₺24,433,145.00

Şiddet içerikli yayın veya ölüm gibi unsurların gösterilmesi ₺12,470,543.00

Çocuk istismarı veya cinsel içerikli yayınlar ₺10,010,185.00

Dini gruplar, cemaatlere karşı eleştiri ₺9,304,238.00

İzinsiz bağış veya yardım toplama ₺3,236,934.00

Kaba veya küfürlü dil kullanımı ₺1.116.846,00

Kürt meselesi ₺1,079,728.00

Tütün ürünlerinin buzlanmaksızın gösterilmesi ₺694,110.00

LGBT konulu söylemler ₺568,237.00

Ermeni Soykırımı ₺189,283.00

Özel kişi ve kurumlara yönelik eleştiriler ₺171,476.00

Fal ve batıl inançlar ₺171,476.00

Toplam ₺124,494,256.72

Cezaların yarısı hükümeti eleştiren
ifadelere verildi

SANSÜRÜN 30 YILI:
30. YILINDA RADYO VE

TELEVİZYON ÜST KURULU

Konularına göre dağılımına bakıldığında, RTÜK tarafından verilen cezaların
büyük bölümü iktidara ve iktidara yakın kimselere yönelik eleştiriler nedeniyle
verilen cezalardan oluştu. Kürt meselesine yönelik söylemlere 1.079.728 TL
ceza verilirken LGBT konulu söylemlere de 568 bin TL ceza verildi. 

₺61,048,055.72
Rapor döneminde iktidara yönelik
eleştirilere verilen toplam ceza

14



Cezanın konusu Ceza miktarı

Yolsuzluk ile ilgili eleştiriler ₺15,622,875.00

Seçim yayınları ₺13,565,623.00

Hükümetin terörle mücadele politikasına ilişkin eleştiriler ₺9,595,885.00

MHP veya ülkücülere yönelik eleştiriler ₺6,730,797.00

Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemine eleştiri ₺6,345,108.00

Hükümete deprem konusundaki eleştiriler, söylemler ₺4,617,304.00

Aşırı sağ eleştiri (diktatör, faşist, dinci) ₺1,471,752.00

Ekonomik düzene ilişkin eleştiri ₺919,395.72

Dış politika, mülteci politikasına ilişkin ₺809,539.00

Kamu kurum ve kuruluşlarına yönelik eleştiriler ₺731,355.00

Diğer ₺357,458.00

İşkence politikalarına yönelik eleştiri ₺195,226.00

Sağlık kurumlarının yaşadığı sorunlar ile ilgili ₺85,738.00

Hükümete veya AKP’ye yakın kişilere yönelik
eleştirilere verilen cezaların dağılımı

SANSÜRÜN 30 YILI:
30. YILINDA RADYO VE

TELEVİZYON ÜST KURULU

İktidara ve iktidara yakın kişilere yönelik eleştirilere verilen cezaların büyük
kısmını yolsuzluk ile ilgili eleştiriler oluşturdu. Yolsuzluk ile ilgili haberlere
toplamda 15 milyon liranın üzerinde ceza verilirken seçim yayınlarına 13
milyon liradan fazla ceza verildi.

15



RTÜK tarihinde verilen en büyük ceza Çiğdem Toker’in FOX TV’de 28 Mayıs
Cumhurbaşkanlığı seçimleri sırasında sarf ettiği “demokrasi sandıktan ibaret
değildir” ifadesine verildi. Toker’in sarf ettiği sözler, halkı kin ve düşmanlığa
tahrik ettiği gerekçesiyle 13 milyon liranın üzerinde ceza aldı. Gazeteci Toker,
seçim gecesi programda sarf ettiği sözler gerekçe gösterilerek ifadeye
çağrılmıştı.

28 Ocak 2024’te FOX TV’de yayınlanan Çalar Saat programında, Ankara’da
bir ortaokulda Ülkü Ocakları’nın tanıtımının yapıldığı yönündeki ifadeler
nedeniyle ‘tarafsız habercilik’ ilkesinin ihlal edildiği nedeniyle Kurul tarafından
6 milyon 345 bin TL idari para cezası verildi.

‘Demokrasi sandıktan ibaret
değildir’ sözüne tarihi ceza

SANSÜRÜN 30 YILI:
30. YILINDA RADYO VE

TELEVİZYON ÜST KURULU

‘Ortaokulda Ülkü Ocakları’ haberine para 6 milyon lira para cezası

₺13,394,147.00
Çidğdem Toker’in ‘Demokrasi sandıktan ibaret değildir’
sözü nedeniyle FOX TV’ye verilen idari para cezası

16



Kurul 2024 yılında en büyük cezayı 17 Nisan 2024'te FOX TV Ana Haber’de
yayınlanan “Istakoz Ak Parti Grubunda” haberine verdi. Bayram tatilinde
Monako'da yat kulübünde yediği ıstakozu sosyal medyadan paylaşan AKP
Milletvekili Şebnem Bursalı’nın paylaşımı ile ilgili AKP Grubunda yaşananların
aktarıldığı habere 8 milyon liradan fazla idari para cezası verildi.

2024 yılında verilen en büyük cezayı yine FOX TV Ana Haber’e verilen
“Skandalın Belgesi, Torpile Suçüstü” başlıklı, Adalet Bakan Yardımcısı’nın
hakim-savcı alımında torpil yaptığı iddidaların içeren habere verilen 6
milyonluk para cezası izledi. Bunu, Cumhurbaşkanlığı Hukuk Başdanışmanı
Mehmet Uçum’un adının geçtiği bir miras davası haberine verilen 6 milyon
liralık idari para cezası takip etti.

2024 yılının en büyük cezası
‘ıstakoz’ haberine

SANSÜRÜN 30 YILI:
30. YILINDA RADYO VE

TELEVİZYON ÜST KURULU

Torpile suçüstü haberine altı milyon liradan fazla ceza

₺8,894,614.00
AKP milletvekilinin ıstakoz paylaşmasına ilişkin haber
nedeniyle FOX TV’ye verilen idari para cezası

17



 4 milyon 703 bin ₺
Hükümetin deprem sonrası yardım çalışmalarına
ilişkin eleştirilere verilen toplam ceza miktarı

Televizyon kanallarında hükümetin depreme yönelik yardım faaliyetleri ve
deprem sürecini yönetimi konusunda yapılan eleştirilere yönelik toplamda 4
milyon 703 bin TL ceza verildi.

TİP milletvekili Ahmet Şık’ın deprem sonrasında katıldığı bir yayında sarf ettiği
"...Ve son olarak şunu söyleyeceğim bakın buradaki tablodan sonra herkes
şunu kafasına kazıyabilir. Bu ülkede böyle bir devletin düşmanı olmak haktır
ve meşrudur. Bu kadar net her şey." sözleri ise “Devletin varlığı ve bağımsızlığı
ve Atatürk ilke ve inkılaplarına aykırı” olduğu gerekçesiyle 93 bin 241 lira idari
para cezasına uğradı. Kanal hakkında ayrıca beş defa program durdurma
cezası da uygulandı. 

Halk TV’de Şirin Payzın tarafından yayınlanan Büyük Felaket Özel Yayını
sırasında düzensiz göçmenler tarafından deprem bölgesinde yağma
yapıldığına yönelik iddiaların yayın sırasında dile getirilmesi nedeniyle kanal
hakkında “tarafsız yayıncılık ilkesine aykırılık” gerekçesiyle 201 bin 775 liralık
idari para cezası kesildi.

Hükümetin deprem sonrası afet
yönetimine eleştirilere verilen cezalar

SANSÜRÜN 30 YILI:
30. YILINDA RADYO VE

TELEVİZYON ÜST KURULU
18



₺1,079,728.00
Kürt meselesine ilişkin ifadelere verilen toplam ceza

Merdan Yanardağ’ın, 20 Haziran 2023 tarihinde TELE1 kanalında gerçekleştirilen
yayında Abdullah Öcalan’ın infaz koşullarına ilişkin açıklaması yüzünden kanala
yedi gün ekran karartma cezası verildi. Yanardağ’ın Öcalan hakkında “…çok
okuyan, neredeyse cezaevinde filozof olmuş, çünkü okumaktan başka bir şey
yapmıyor, siyaseti doğru okuyan, doğru gören, doğru çözümleyen son derece
zeki birisidir” ifadelerine üst sınırdan ceza verildi.

Ayrıca bu ifadeleri üzerine tutuklanan Yanardağ, 101 gün tutuklu kaldıktan
çıkarıldığı ilk duruşmada ceza alarak serbest bırakıldı.

Kürt sorununa ilişkin ifadelere 
milyon liralık ceza

SANSÜRÜN 30 YILI:
30. YILINDA RADYO VE

TELEVİZYON ÜST KURULU

Selahattin Demirtaş’ın öykü kitabından bahsetmeye “suçluyu övmek”ten ceza

Halk TV’de yayınlanan Görkemli Hatıralar isimli yayın sırasında sunucu
Serhan Asker’in Selahattin Demirtaş’ın ‘Dad’ isimli kitabının tanıtılması üzerine
RTÜK, suçu ve suçluyu övme gerekçesiyle hem programın beş program
boyunca durdurulmasına hem de 155 bin 402 lira para cezası ile
cezalandırılmasına karar verdi.

19



Rapor döneminde LGBTİ+’lara yönelik olarak verilen cezalar için en büyük örnek,
milletvekili adayı Esmeray’ın çıktığı yayına verilen oldu.

Gazeteci İrfan Değirmenci’nin trans milletvekili adayı Esmeray’ı konuk aldığı 25
Kasım 2023 tarihli, HALK TV’de yayınlanan programda Esmeray’ın “...Şu anda beni
ekranda gören özellikle Z kuşağında olan LGBTİ+ çocuklar şu an çok seviniyorlardır
ve kendilerini yalnız hissetmiyorlardır buna eminim” sözleri nedeniyle RTÜK, 28
Aralık 2023’te Halk TV’ye 495 bin 636 lira ceza kesildi. RTÜK gerekçe olarak
“toplumun milli ve manevi değerlerine, genel ahlaka ve ailenin korunması ilkesine
aykırı olamaz” hükmünü gösterdi.

LGBTİ+’lara yönelik cezalar

SANSÜRÜN 30 YILI:
30. YILINDA RADYO VE

TELEVİZYON ÜST KURULU

RTÜK Başkan Yardımcısından LGBTI+ karşıtı belgesele övgü

LGBTI+ karşıtı miting, kamu spotu diye yayınlandı

Radyo ve Televizyon Üst Kurulu Başkan Yardımcısı İbrahim Uslu, TRT World’ün
LGBTİ+ karşıtı belgeseli True Colors’un X (Twitter) üzerinden yayınladığı fragmanı
alıntılayarak şunları yazdı: “TRT World'e özel yeni dijital dizi True Colours, cinsiyet
ideolojisinin yayılmasından ve LGBT lobisinden etkilenenlerin anlatılmamış
hikayelerini araştırıyor. Yakında….”

Kurul’un en çok tartışılan kamu spotları ise İstanbul Aile Vakfı
tarafından düzenlenen “Büyük Aile Buluşmaları”na çağrı için
hazırlanan kamu spotları oldu. Üst Kurul tarafından hem 2022 yılında
hem de 2023 yılında tavsiye edilen kamu spotlarında “LGBT
Propagandasına Dur” gibi nefret söylemi içeren içerikler yer alıyor. 

20



Cemaatler ve iktidara yakın gruplar tarafından ağır eleştiriye maruz kalan iki
diziye rekor ceza verildi. 

Muhafazakar aile yapısına yönelik eleştiriler içeren Kızılcık Şerbeti dizisine
2023 yılında 1 milyon 89 bin 209 TL idari para cezasına ek beş program
durdurma cezası verildi. Ancak karar daha sonra idare mahkemesi tarafından
iptal edildi. Cezanın verildiği akşam ise dizinin yeni bölümü yerine RTÜK
tarafından Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın sözleriyle başlayan İslamafobi belgeseli
yayınlandı.

2023 yılının sonuna doğru ise, dini cemaatlere yönelik eleştiriler içeren Kızıl
Goncalar isimli diziye ‘toplumun milli ve manevi değerlerine aykırılık’
gerekçesiyle idari para cezasına ek iki program yayın durdurma cezası verildi.

Dini cemaatlerin hedefindeki dizilere
verilen cezalar

SANSÜRÜN 30 YILI:
30. YILINDA RADYO VE

TELEVİZYON ÜST KURULU
21



RTÜK, 24 Nisan 2024 tarihinde Açık Radyo’da yayınlanan Açık Gazete
programında kullanılan “Ermeni, yani Osmanlı topraklarında gerçekleşen tehcir
ve katliamların, soykırım olarak adlandırılan katliamların 109.yıl dönümü, sene-
i devriyesi. Bu yıl da anma yasaklandı biliyorsunuz” ifadeleri nedeniyle, halkı kin
ve düşmanlığa tahrik ettiği gerekçesiyle Açık Radyo’ya idari para cezasının yanı
sıra beş program durdurma cezası verdi.

Açık Radyo’nun yayına devam etmesi üzerine, RTÜK 4 Temmuz’da yaptığı
açıklamada kararın elektronik tebligat ile 31 Mayıs’ta tebliğ edildiğini buna
rağmen kararın uygulanmadığını ve Açık Radyo’nun lisansının mevzuat gereği
iptal edildiği belirtildi.

10 Temmuz’da Ankara 21’inci İdare Mahkemesi, program yayınının
durdurulmasının telafisi güç zarar doğurabilecek nitelikte bulunduğundan, yeni
bir karar verilinceye kadar, dava konusu işlemin yürütmesinin durdurulmasına
karar verdi. RTÜK, mahkemenin bu kararına itiraz etti. 9 Ağustos’ta ise Ankara
Bölge 10’uncu İdare Mahkemesi, verilen kararda yasaya aykırılık bulunmadığı
için RTÜK’ün itirazını reddetti.

Ancak Ankara 21’inci İdare Mahkemesi yeni bir karar ile bu kez “yürütmenin
durdurulması isteminin reddine” karar verdi. Bu karar ile Açık Radyo’nun
yayınını 16 Ekim 2024 tarihinde sona erdi.

Açık Radyo’ya Ermeni Soykırımı cezası

SANSÜRÜN 30 YILI:
30. YILINDA RADYO VE

TELEVİZYON ÜST KURULU
22

https://www.rtuk.gov.tr/radyo-ve-televizyon-ust-kurulu%E2%80%99nun-03072024-tarihli-toplantisinda--%E2%80%9Cacik-radyo%E2%80%9D-ya-dair-aldigi-kararin-detaylarina-iliskin-aciklama/4841


Hukuki gerekçe Toplam ceza 
Tarafsızlık, gerçeklik ve doğruluk ilkelerine aykırılık ₺28,313,616.00

Reklam, tüketici, ürün yerleştirme gibi kurallara aykırılık ₺25,874,943.00

İnsan onuruna, özel hayatın gizliliğine aykırılık veya küçük düşürücü
ifadeler ₺17,346,891.00

Halkı kin ve düşmanlığa tahrik ₺14,797,577.72

Çocukların ve gençlerin fiziksel, zihinsel veya ahlaki gelişimlerine
zararlı programlar ₺12,858,393.00

Toplumun milli ve manevi değerlerine, genel ahlaka aykırılık ₺9,958,213.00

Şiddeti özendirici yayın ₺8,137,733.00

Arkadaş bulma amacıyla kişilerin tanıştırıldığı program yapma
yasağı, takviye edici gıdalar ve benzeri programlar yasağına
aykırılık

₺1,764,882.00

Toplumsal cinsiyet eşitliğine aykırılık ₺1,524,893.00

Türkçenin düzgün kullanımına aykırılık, kaba dil kullanıımı ₺980,986.00

Terör eylemini, faillerini, mağdurlarını, terörün amaçlarına hizmet
edecek şekilde sunmaz ₺938,396.00

Çağrı işareti kurallarına aykırılık ₺724,364.00

Devletin varlığı ve bağımsızlığına aykırılık ₺511,599.00

Suçu ve suçluyu övücü yayınlar ₺241,140.00

Hukukun üstünlüğü, adalet ve tarafsızlık ilkelerine aykırılık ₺213,294.00

Batıl inançlar yoluyla kişileri istismar ₺171,476.00

Ayrımcılık yasağına aykırı yayınlar ₺135,860.00

Cezaların gerekçeleri: 
Doğru “taraf”ta olmayana tarafsızlık
ihlali cezaları

SANSÜRÜN 30 YILI:
30. YILINDA RADYO VE

TELEVİZYON ÜST KURULU
23



SANSÜRÜN 30 YILI:
30. YILINDA RADYO VE

TELEVİZYON ÜST KURULU

RTÜK’ün en fazla ceza verdiği gerekçe “tarafsızlık, gerçeklik ve doğruluk
ilkelerine aykırılık” iddiasıyla verildi. Bu gerekçe ile verilen toplam ceza 28
milyon lirayı aştı. Tarafsızlık ilkesine aykırı olduğu gerekçesiyle hükümet ve
iktidar eleştirisi içeren birçok haber ve tartışma programına yüklü cezalar
verildi. Hükümetin deprem sonrasındaki yardım çalışmalarına yönelik
eleştirilerin büyük bölümüne bu gerekçeyle ceza verildi. 

Tarafsızlık ilkesine aykırılığı reklam kurallarına aykırılık takip ederken; RTÜK’ün
en çok ceza verdiği üçüncü hukuki gerekçe ise ‘insan onuruna, özel hayatın
gizliliğine aykırılık veya küçük düşürücü ifadeler’ oldu. Bu kapsamda toplamda
17 milyon liradan fazla idari para cezası verildi. Bu gerekçeyle verilen cezaların
büyük bölümünü yolsuzluk, ekonomik düzene yönelik eleştiriler, MHP’ye ve
ülkücülere yönelik eleştiriler oluşturdu.

Toplumun milli ve manevi değerlerine aykırılık gerekçesiyle toplamda 9 milyon
958 bin TL idari para cezası verildi. Bu cezanın büyük kısmını cemaatlere
yönelik eleştiriler içeren “Kızıl Goncalar” isimli diziye verilen ceza oluştururken,
onu Esmeray’ın İrfan Değirmenci’ye konuk olduğu programda sarf ettiği “Şu
anda beni ekranda gören özellikle Z kuşağında olan LGBTİ+ çocuklar şu an çok
seviniyorlardır ve kendilerini yalnız hissetmiyorlardır buna eminim” sözlerine
verildi.

Tarafsızlık ilkesinden ₺28,313,616.00 ceza

Özel hayatın gizliliğine ₺17,346,891.00 ceza verildi

Toplumun milli ve manevi değerlerine aykırılıktan 9 milyon liradan fazla ceza

₺9,958,213.00
Halkın milli ve manevi değerlerine aykırılık
gerekçesiyle verilen toplam ceza

24



RTÜK’ün temel düzenleyici görevleri arasında, Türkiye’de “karasal sayısal
yayıncılık sıralama ihalesinin yapılması” yer alıyor. Karasal vericilerle yayın
yapan kuruluşların, kullandıkları frekansların ihale yoluyla dağıtılmasını içeren
bu ihale 30 yıldır düzenlenmedi. 1994 yılında RTÜK Kanunu çıkana kadar bu
frekansları ‘kaçak’ olarak kullanan yayıncılara bu frekanslar geçici olarak bir
bedel karşılığında tahsis edilmiş, yeni yayıncılara ise izin verilmeyeceği hüküm
altına alınmıştı.

RTÜK Kanunu uyarınca, yayın için kullanılan frekansların bir ihale ile yayıncılara
tahsis edilmesi gerekiyor. 1995 yılında çıkartılan yönetmelik ile 1995’e kadar
yayın fiilen yayın yapanlara geçici olarak yayınlarına devam etmelerine izin
verildi. Yeni yayıncıların ise ancak frekans ihalesinden sonra tahsis edilecek
frekanslar ile yayın yapabileceği hükme bağlandı. Birkaç defa denenmesine
rağmen, ihale çeşitli gerekçelerle gerçekleştirilemedi. Mali kaybın milyar
dolarları bulduğu ifade ediliyor. Halihazırda frekans tahsis ihalesi ile ilgili bir
gelişme bulunmuyor.

Sayıştay’ın denetim raporlarında da yer alan konu hakkında Sayıştay da
RTÜK’ün bu görevine işaret ederek, karasal yayıncılık sıralama ihalesi yapılarak
frekans tahsisi yapılmasını ve çalışmaların en kısa sürede sonuçlandırılması
gerektiğini öngördü. 

RTÜK’ün ana işi olan frekans ihalesi
otuz yıldır yapılamadı

SANSÜRÜN 30 YILI:
30. YILINDA RADYO VE

TELEVİZYON ÜST KURULU
25



RTÜK’ün 30 yıldır düzenlemediği ihale nedeniyle lisans alamayan radyo
yayıncıları Anayasa Mahkemesi’ne başvurdu. Anayasa Mahkemesi, “yayın
frekans tahsisi” ihalesini 30 yıldır yapmadığı için radyolara lisans vermeyen
RTÜK'ün ifade ve basın özgürlüğünü ihlal ettiğine karar verdi. İhalenin derhal
yapılması için kararı RTÜK’e gönderdi.

Anayasa Mahkemesi'nin radyo frekans tahsis ihalesini ilgilendiren "İyi Haber"
kararı 17 Nisan 2023’te Resmi Gazete'de yayınlandı. Frekans tahsisi ihalesinin
yapılmadığı için yayınına izin verilmeyen altı radyo şirketi tarafından yapılan
başvuruda, radyo yayınlarına izin verilmediği gerekçesiyle ifade özgürlüğünün
ihlal edildiği iddiası üzerine Anayasa Mahkemesi, yeni frekans tahsisi
yapılmadığı için yeni ve mevcut yayıncılar arasında eşitsizlik oluştuğunu
vurguladı. Bizim Radyo kararına atıfta bulunarak, önceki kararlarının hala RTÜK
tarafından uygulanmadığını ifade ederek, kararın RTÜK için de bağlayıcı
olduğunu vurguladı.

AYM’den RTÜK’e: Kararı uygula,
frekans ihalesini düzenle

SANSÜRÜN 30 YILI:
30. YILINDA RADYO VE

TELEVİZYON ÜST KURULU
26



RTÜK, 2018 yılında kanunda yapılan değişiklik ile internet yayınlarını denetleme
yetkisini aldı. Netflix, Amazon Prime gibi dijital platformlara lisans alma
zorunluluğu getirilmesi ve yayınlarının denetlenmesine yol açan bu kanun
değişikliği aynı zamanda, internet üzerinden yayın yapan yabancı basın
kuruluşlarının da RTÜK denetimine tabi tutulmasına neden oldu.

Kurul, kimlerin internet yayın lisansı alması gerektiğine kendisi karar veriyor.
Kurulun lisans alma zorunluluğu getirdiği yayıncıların lisans başvurusu
yapmaması halinde, 72 saat içerisinde siteye erişim engelleniyor. 

Kurul bu kapsamda 2022 ve 2023 yıllarında toplamda 190 internet sitesine
lisans zorunluluğu getirdi. Bunlardan 94 internet sitesi hakkında erişim engeli
getirildi, 40 internet sitesi ise yayınlarına son verdi.

Lisans alan internet yayıncıları, RTÜK’ün denetimine girerek, RTÜK Kanunundaki
yayın ilkelerine uymakla zorunlu hale geliyor ve düzenli olarak RTÜK tarafından
denetleniyor. RTÜK, yayın ilkelerine aykırı bulduğu içerikler ile ilgili idari para
cezası vermenin yanı sıra içeriğin katalogtan çıkartılmasına da karar verebiliyor.

Kuruluşlar, RTÜK’ten lisans alabilmek için 2024 yılı itibariyle 643.517,00 TL
ödemek zorunda. Bunun yanı sıra, gelirlerinin yüzde bir buçuğunu da RTÜK’e
katılım payı olarak ödemekle yükümlüler.

İnternet yayınları da denetim altında

SANSÜRÜN 30 YILI:
30. YILINDA RADYO VE

TELEVİZYON ÜST KURULU
27



Dünya çapındaki en büyük dijital platformlardan olan Netflix ve Amazon Prime
Video, 5 Kasım 2020’de RTÜK’ten “internet üzerinden isteğe bağlı yayın lisansı”
aldı. 

RTÜK’ün isteğe bağlı yayın platformlarına yönelik uyguladığı ilk ceza 2020
yılının Eylül ayında Netflix’e uygulandı. ‘Minnoşlar-Cuties’ isimli programı ele
alan Üst Kurul, programa yönelik “...yayın hizmetleri….. Çocuklara, güçsüzlere ve
engellilere karşı istismar içeremez ve şiddeti teşvik edemez.” hükmü gereğince
yayının katalogtan çıkartılmasına karar verdi. Kurul tarafından yapılan
açıklamada “Uzman raporunda yer alan çocukların erken yaşta yetişkin yaşantısı
içinde yer aldığı, istismar ve kötüye kullanım içeren bir yapımın potansiyel çocuk
istismarı davranış örüntülerini ortaya çıkarabileceği değerlendirildi” ifadesine yer
verildi.

SANSÜRÜN 30 YILI:
30. YILINDA RADYO VE

TELEVİZYON ÜST KURULU

İlk ceza Netflix’in ‘Minnoşlar’ programına verildi

Platformlara LGBTİ+ içerik nedeniyle
ceza verildi

Platformlarda yer alan LGBTİ+ içerikler hakkında, RTÜK tarafından 2023 yılının
Kasım ayında altı farklı platforma ceza kesildi. Kurul verdiği cezalarda “cinsiyet
temelli alternatif ideal bir dünya kurgulanması”nı ve “cinsiyetin … sınırlarının
tanınmaması”, ve bunların normalleştirilmesi gerekçesiyle ailenin, genel ahlakın
korunması, ilkesine aykırılıktan ceza kesti.

28



Netflix’te yayınlanan ‘Anne+’, ‘Elites’, Disney+’ta yayınlanan ‘Love Victor’,
Mubi’de yayınlanan Ateşli Oda ve BlueTV’de yayınlanan ‘The Book of Queer’
isimli LGBTQ+ içerikli programlara idari para cezası kesildi. Kurul gerekçe olarak
“toplumun milli ve manevi değerlerine, genel ahlaka ve ailenin korunması
ilkesine aykırı olamaz” ilkesine aykırılığı gösterdi.

RTÜK ayrıca, Türk aile yapısı, milli manevi değerler, Türkiye'nin bölünmez
bütünlüğü gibi hassas konularla alakalı yayın politikaları noktasında dijital
internet platformu yayıncılarıyla Eylül ayında kapsamlı bir toplantı düzenlenmesi
maksadıyla yayıncıların Ankara'ya çağırılmasına karar verdi.

SANSÜRÜN 30 YILI:
30. YILINDA RADYO VE

TELEVİZYON ÜST KURULU

Deutsche Welle ve Amerika’nın Sesi
erişime engellendi

RTÜK’ün internet yayınlarını denetleme yetkisini almasının önemli sonuçlarından
birisi de yabancı medya kuruluşlarına lisans alma yükümlülüğü getirilmesinin
ardından, lisans almayan internet sitelerine erişime engellenmesi oldu. 

RTÜK, 21 Şubat 2022’de Voice of America’nın Türkiye adresi olan
“amerikaninsesi.com”, Euronews’un Türkçe yayın adresi “tr.euronews.com”, ve
Deutsche Welle’nin adresi “dw.com” için 72 saat süre vererek, “isteğe bağlı
yayın lisansı” için başvuru yapma zorunluluğu getirdi.

RTÜK tarafından gerekçe şunları ileri sürdü: “Uzman görüşüne göre, “Tüm
medya içeriği" sekmesi altında ise "ses dosyaları" ve "video" sekmelerinin yer
aldığı ve bu içeriklerin "programlar" sekmesi ile program bazında kategorize
edilmesi ve katalog şeklinde sunuluyor olmasından dolayı isteğe bağlı yayın
hizmeti faaliyeti yürütüldüğü ve İnternet İBYH lisansı alınması gerektiği
kanaatine varılmıştır.”

29



Lisans zorunluluğunun getirilmesinin ardından, Euronews’in video içeriklerini
kaldırması üzerine RTÜK, 13 Nisan 2022’de, Euronews için lisans alma şartını
geri çekti. Deutsche Welle ve Voice of America ise lisans başvurusu yapmayı
reddetti ve kararı yargıya taşıyacaklarını açıkladı. Bunun üzerine RTÜK
tarafından yapılan başvuru üzerine 1 Temmuz 2022 tarihinde her iki platforma
da Türkiye’den erişim engellendi.

Hem Amerika’nın Sesi hem de Deutsche Welle alternatif internet adresleri
üzerinden Türkiye yayınlarına devam etti. Ancak DW’nin “dwturkce.com” ve
“inspiredminds.de” adreslerine 10 Kasım 2023’te lisans alma zorunluluğu
getiren RTÜK’ün talebi üzerine iki adrese de 17 Kasım 2023’te erişim engeli
getirildi. Voice of America’nın alternatif adresi “voaturkce.com” ye ise 21
Ağustos 2023 tarihinde lisans alma zorunluluğu getiren RTÜK’ün talebi üzerine
28 Ağustos 2023’te bu adrese de erişim engeli getirildi.

Deutsche Welle’ye yönelik bir diğer engelleme ise Mart 2023’te gerçekleşti.
Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı, Deutsche Welle’nin iki yılda bir yenilenmesi
gereken çalışma lisansını “faaliyet alanını yanlış seçtiği” gerekçesiyle uzatmadı.
Bunun üzerine Türkiye ofisini kapatan DW, Türkiye’deki çalışmalarını telif
üzerinden yürüteceğini bildirdi.

SANSÜRÜN 30 YILI:
30. YILINDA RADYO VE

TELEVİZYON ÜST KURULU
30



RTÜK Başkanı Ebubekir Şahin, 8 Ağustos 2024’te sosyal medya platformlarında
gerçekleştirilen "sokak röportajları" veya "vatandaşın görüşü" yayınlarına ilişkin
sosyal medya hesabında açıklama yaparak, bu yayınların denetim altına
alınacağını duyurdu. Hemen ardından sokak röportajı sırasında 3 Ağustos’ta
Instagram’ın yasaklanmasını eleştiren Dilruba Kayserilioğlu, Cumhurbaşkanına
hakaret iddiasıyla gözaltına alınıp tutuklandı.

On sekiz gün tutuklu kaldıktan sonra tahliye edilen Kayserilioğlu hakkında aynı
röportajdan iki defa dava açıldı. Halkı kin ve düşmanlığa tahrik iddiasıyla 7 ay 15
gün hapis cezasına çarptırılan Dilruba Kayserilioğlu'na, 'Cumhurbaşkanına
hakaret' suçlamasıyla açılan davada 11 ay 20 gün hapis cezası verildi.

Sokak röportajlarına eleştiri ve
ardından gelen tutuklama

SANSÜRÜN 30 YILI:
30. YILINDA RADYO VE

TELEVİZYON ÜST KURULU
31



RTÜK Başkanı Ebubekir Şahin, YouTube ile görüştüklerini ve platform üzerinden
düzenli yayın yapanlara lisans zorunluluğu getirileceğini açıkladı. Lisans
zorunluluğunun önemli ölçüde gazetecilerin YouTube kanallarını etkilemesi
bekleniyor.

Lisans zorunluluğu getirilen kanalların lisans başvurusu yapmak için 72 saat
süresi olacak, RTÜK yayın ilkelerine uygun görmediği videoları kaldırılabilecek
veya ceza verebilecek, yayıncılar kazançlarının yüzde bir buçuğunu RTÜK’e
ödeyecek.

RTÜK Başkanı Ebubekir Şahin, 1 Eylül’de Ekol TV’de yayınlanan Sorgusuz
Sualsiz programına konuk oldu. YouTube’da düzenli program yapan yayıncılara
lisans alma zorunluluğu getireceklerini söyleyen Şahin, platform ile halihazırda
bir protokol hazırlığı içerisinde olduklarını platformun yasaklanmasının söz
konusu olmadığını belirtti.

2018 yılında kabul edilen yasa ile RTÜK, internet yayınlarını denetleme yetkisini
aldı. Netflix, Amazon Prime Video, Disney+ gibi birçok yayıncı lisans alarak
RTÜK denetimine girdi. 2022 yılında, internet haber kuruluşları Deutsche Welle
ve Amerika’nın Sesi video içerikleri nedeniyle lisans alması gerektiğine karar
veren RTÜK, lisans almayan iki kuruluşu Türkiye’den erişime engelledi.

YouTube’daki yayıncılara
lisans zorunluluğu geliyor

SANSÜRÜN 30 YILI:
30. YILINDA RADYO VE

TELEVİZYON ÜST KURULU
32



72 saat içerisinde lisans zorunluluğu

İnternet yayın lisansına giden süreç iki şekilde gerçekleşebiliyor. Gönüllü olarak
yayıncılar lisans başvurusu yapabileceği gibi RTÜK gerekli gördüğü hallerde
yayıncılar için lisans alma zorunluluğu getirebiliyor. RTÜK’ün lisans alma
zorunluluğu getirmesi halinde, yayıncının 72 saat süresi bulunuyor. Bu süre
içerisinde lisans alınmazsa mecranın internetten erişime engellenmesi gündeme
geliyor.

Şahin, lisans zorunluluğunun yalnızca düzenli yayın yapan yayıncılar için
olduğunu kişisel yayınların bu kapsamda olmayacağını söyledi. Lisanslar on yıllık
olarak düzenlenecek, 2024 yılı itibariyle on yıllık internet yayın lisansı bedeli
643.517,00 TL ayrıca YouTube yayıncılarının RTÜK lisansı alması halinde lisans
ücretine ek gelirlerinin yüzde 1,5’ini katılım payı olarak RTÜK’e ödemesi
gerekecek

Yayın ilkelerine uymayanlara ceza getirilecek

RTÜK’ten yayıncılık lisansı alanların yayınladıkları videolar, RTÜK Kanununda
yer alan yayın ilkeleri bakımından değerlendirilecek. Bu ilkelere uygun olmadığı
değerlendirilen içerikler için ‘katalogtan çıkartma’ adı altına video içeriğinin
kanaldan çıkartılması veya idari para cezası verebilecek. İdari para cezaları ise
kanalların aylık gelirlerinin yüzde biri ile yüzde beşi arasında değişebiliyor.

Haber kanalları gündemde

Lisans zorunluluğunun en çok YouTube’da yayın yapan gazetecileri etkileyeceği
öngörülüyor. Şu anda Cüneyt Özdemir’in 1,63 milyon, Fatih Altaylı’nın 1.15
milyon, Fatih Portakal’ın 780 bin ve Nevşin Mengü’nün 713 bin takipçisi
bulunuyor. Bu kanallara lisans zorunluluğu getirilmesi halinde, içerkleri düzenli
olarak RTÜK tarafından denetlenecek.

SANSÜRÜN 30 YILI:
30. YILINDA RADYO VE

TELEVİZYON ÜST KURULU

72 saat içerisinde lisans zorunluluğu

Yayın ilkelerine uymayanlara ceza getirilecek

Haber kanalları gündemde

33



Yıl Lehte Aleyhte Derdest Toplam

2019 334 28 21 383

2020 199 32 12 243

2021 161 37 40 238

2022 58 4 151 213

2023 64 26 93 183

Müeyyide Kararlarına Karşı Açılan Davalar ile Diğer Davalar Adet

İdari Para Cezası 106

İdari Para Cezası + Program Durdurma 11

Geçici Yayın Durdurma 16

Geçici Yayın Durdurma + İdari Para Cezası 1

Yayın Lisans İptali 5

İzinsiz Yayınlar ve Diğer Davalar 30

Tam Yargı Tazminat Davası 9

Personel Davası 5

Toplam 183

SANSÜRÜN 30 YILI:
30. YILINDA RADYO VE

TELEVİZYON ÜST KURULU

Yaptırımlara karşı hukuki süreç
RTÜK Hukuk Müşavirliği tarafından paylaşılan verilere göre 2023 yılında kurum
kararlarına açılan 64 dava RTÜK’ün lehine sonuçlanırken, 26’sı ise aleyhte
sonuçlanmış durumda, 93 dava ise halihazırda derdest olarak görülmeye devam
etmektedir. En çok açılan dava ise idari para cezalarına karşı açılan davalardır.

RTÜK, yıllık raporlarında yayınlara verdiği ceza kararlarının kaç tanesini iptal
edildiğine dair bilgi paylaşmıyor. 2023 yılında Kızılcık Şerbeti dizisine getirilen
ceza ise idare mahkemesi iptal edildi. Buna karşılık Kızıl Goncalar dizisine verilen
ceza ise İdare Mahkemesi tarafından onandı, açılan dava reddedildi.

34






