M\ .
\\ /
g7
'
RADYO VE TELEVIZYON UST KURULU

4% \\\\

30 YEARS OF CENSORSHIP:
30TH ANNIVERSARY OF THE

RADIO AND TELEVISION
SUPREME COUNCIL

MSA







30 Years of Censorship:
A Report on the 30th Anniversary of the
Radio and Television Supreme Council

December 2024
Istanbul

Evin Barig Altintag
Co Director

Batikan Erkog
General Coordinator

Giilhan Gorlu
Finance Coordinator

Metin Yener
Office Manager

Muhammed Unsal
Legal Unit

Eylem Sonbahar
Istanbul Correspondent

Veysel Ok
Co Director

Emine Ozhasar
Legal Unit Coordinator

Semra Pelek
Trial Monitoring Coordinator

Esril Bayrak
Projects Coordinator

Hazal Stimeli
Legal Unit

Deniz Tekin
Diyarbakir Correspondent

MEDYA VE HUKUK CALISMALARI DERNEGI (MLSA)
Media and Law Studies Association
Inonu Cd. No:59 D:5 Gumussuyu,

34437 Beyoglu/istanbul
info@medyavehukuk.org
mlsaturkey.com




ABOUT THE MEDIA AND LAW
STUDIES ASSOCIATION

The Media and Law Studies
Association (MLSA) is a civil
society organization dedicated to
promoting freedom of expression
since 2018. It provides legal
support to individuals whose
rights have been violated,
focusing especially on
journalists, media professionals,
and human rights defenders.
MLSA also plays a key role in
advocacy by submitting regular
reports to international bodies,
including the Council of Europe’s
Committee of Ministers. Through
workshops for journalists,
lawyers, and civil society
organizations, the association
works to build skills and
strengthen capacities.

Since its founding, MLSA has run
Turkey’s most extensive trial
monitoring program, issuing
regular reports on its findings.
The program has monitored over
1,500 hearings to date and
serves as an essential resource
for media outlets and human
rights groups.

The Media and Law Studies
Association (MLSA) also
monitors internet freedom and
censorship in Turkey through its
Free Web Turkey project. In
addition to this initiative, the
organization offers legal and
institutional support to
associations and foundations as
part of its civil society capacity-
building program. Furthermore,
the MLSA website serves as a
platform for independent
journalists, publishing their
articles and providing a space to
amplify their work.

30 YEARS OF CENSORSHiP

30TH ANNIVERSARY OF RTUK



30 YEARS OF CENSORSHIP:
30TH ANNIVERSARY OF THE
RADIO AND TELEVISION SUPREME
COUNCIL

RTUK




INTRODUCTION

The Radio and Television Supreme Council (RTUK) has been a part of life in
Turkey for three decades, although it has recently garnered attention for its
involvement with issues like “Acik Radyo,” “YouTube,” and “street interviews.”
This report by the Media and Law Studies Association (MLSA) provides a
comprehensive examination of RTUK on its 30th anniversary while also analyzing
penalties it imposed between January 1, 2023, and June 30, 2024.

Origins of RTUK: From State Monopoly to Regulation

Turkey’s 1982 Constitution granted the state exclusive control over radio and
television broadcasting, banning private broadcasters and designating TRT as the
sole legal outlet. However, the rise of unlicensed private broadcasting in the
1990s led to significant change. In 1993, a constitutional amendment abolished
the state monopoly, paving the way for the establishment of RTUK in 1994.

The council, composed of nine members appointed by parliament based on party
representation, was tasked with regulating broadcast content, issuing licenses,
and establishing broadcasting standards. In 2018, its authority expanded to
include internet streaming services, broadening its influence over digital content.

A Shift in Focus: From Regulation to Punishment

While RTUK's initial mandate centered on curbing unlicensed broadcasting and
regulating content, its punitive role has since taken precedence. The council now
has the power to impose administrative fines, suspend programs, or halt
broadcasts that violate its principles.

Analyzing Penalties: January 2023-June 2024

RTUK’s enforcement disproportionately targeted opposition channels during the
review period, with penalties concentrated in four key areas:

Criticism of the Government: Content critical of the government accounted for
the highest number of penalties. Reports addressing corruption allegations and
critiques of election processes frequently faced sanctions.

Disaster Management Criticism: Following the Kahramanmaras earthquake,
millions of liras in fines were issued against broadcasters criticizing the
government’s disaster response.

Conservatism and Religion: Dramas like Kizil Goncalar and Kizilcik Serbeti faced
substantial penalties after being targeted by religious groups, reflecting RTUK'’s

sensitivity to content perceived as challenging conservative or religious norms. _
30 YEARS OF CENSORSHIP

30TH ANNIVERSARY OF RTUK




The Kurdish Issue, Minorities and LGBTQ+

Opposition channels faced penalties for statements made in news and
discussion programs addressing the Kurdish issue. Additionally, Acik Radyo
was fined during this period for the use of the term "Armenian genocide." A
technical complication related to this penalty ultimately led to the loss of the
station’s broadcasting license.

Significant penalties were also imposed on broadcasts covering LGBTQ+
topics, reflecting the council's restrictive stance on such content.

Election coverage and criticism of disaster management face millions in fines

Between January 1, 2023, and June 30, 2024, broadcasters in Turkey were
fined a total of 124 million lira by the Radio and Television Supreme Council
(RTUK). During this period, RTUK also issued 1,304 program suspensions and
broadcast bans. FOX (NOW) TV received the highest total fines, while
channels affiliated with the pro-government Turkuvaz and Demiroren Media
Groups faced no penalties.
The single largest fine in RTUK’s history, amounting to 13 million lira, was
imposed on FOX TV during the 2023 Presidential Election. The penalty was
triggered by journalist Cigdem Toker’s remark that “democracy is not limited
to the ballot box.”
Penalties by Theme
Nearly half of the fines (61 million TL, 49%) were related to criticism of the
government:
¢ Corruption Allegations: 15.6 million TL in fines were issued for
broadcasts covering allegations of government corruption.
o Election Coverage: Content critical of election-related issues resulted in
13.5 million TL in penalties.
¢ Disaster Management Criticism: Following the February 2023
Kahramanmaras earthquake, 4 million TL in fines were levied against
outlets criticizing the government’s disaster response.
Programs addressing other sensitive topics also faced harsh penalties:
¢ Religious Themes: Dramas such as Kizilcik Serbeti and Kizil Goncalar were
fined and faced suspensions after being targeted by religious groups.
¢ The Kurdish Issue: Statements addressing the Kurdish issue led to fines
totaling 1 million TL.
e LGBTQ+ Content: Broadcasts featuring LGBTQ+ topics incurred 568,000
TL in fines.

RTUK’s interpretation of "neutrality" boiled down to supporting the government

RTUK most frequently cited violations of the "principle of neutrality" as the
basis for its penalties. At least 28 million lira in fines were issued under this
justification.

30 YEARS OF CENSORSHiP
30TH ANNIVERSARY OF RTUK




For example, channels penalized for criticizing the government’s disaster
management following the earthquake were often fined under the pretext of
violating "neutrality."

The second most frequently cited justification for fines was "violations of
advertising regulations," followed by "derogatory statements." The latter was
commonly used to penalize reports and critiques of government corruption
and bribery involving state officials.

Additionally, nearly 10 million lira in fines were issued under the justification
of "violating national and moral values."

Internet broadcasts come under RTUK oversight, YouTube may be next

In 2018, a regulatory change brought digital platforms like Netflix and
Amazon Prime under RTUK’s oversight. By November 2023, RTUK demanded
that international public broadcasters Deutsche Welle (DW) and Voice of
America (VOA) apply for broadcasting licenses. Both organizations refused,
leading Ankara’s 1st Criminal Court of Peace to impose access bans on their
platforms.

In the summer of 2024, RTUK Chairman Ebubekir Sahin announced plans to
regulate street interviews published on YouTube, criticizing the content of
such interviews. Shortly after his remarks, on August 12, Dilruba
Kayserilioglu was detained for 18 days after criticizing Instagram’s potential
ban in a street interview. She was later sentenced to 7.5 months in prison for
her comments.

Most recently, on September 2, 2024, Sahin declared that individuals and
organizations producing news or programs on YouTube would be required to
obtain licenses.

RTUK cites 'Armenian Genocide' remark to silence 29-year-old Acik
Radyo

One of RTUK’s most controversial actions in 2024 was its decision to revoke
the terrestrial broadcasting license of Acik Radyo, effectively ending its 29-
year-long run. The move followed a penalty of five program suspensions over
the use of the term "Armenian Genocide." RTUK justified the license
cancellation by claiming the suspensions were not implemented. Legal
proceedings challenging the decision are ongoing.

30 YEARS OF CENSORSHiP
30TH ANNIVERSARY OF RTUK




Establishment, functioning,
and structure of RTUK

The Radio and Television Supreme Council (RTUK) was established in 1994
following constitutional amendments that ended the state monopoly on
broadcasting in Turkey. This shift allowed private broadcasters to operate legally,
making RTUK responsible for regulating radio, television, and, later, internet
broadcasting.

RTUK is composed of nine members, appointed by parliament based on the
proportion of seats held by political parties. This structure often leads to a council
reflective of the prevailing political balance in parliament, raising concerns about its
independence.

The council is tasked with:
¢ [Issuing broadcasting licenses,
¢ Monitoring compliance with broadcasting principles,
e Enforcing penalties for violations, which include fines, program suspensions,
and broadcast bans.

In 2018, RTUK’s authority was expanded to include online streaming platforms like
Netflix and Amazon Prime, and more recently, it has begun regulating social media
content and YouTube broadcasts.

RTUK’s dual role as both a regulator and an enforcer has faced criticism, with
accusations that it disproportionately targets opposition voices while shielding pro-
government media outlets from scrutiny.

30 YEARS OF CENSORSHiP
30TH ANNIVERSARY OF RTUK




RTUK's responsibilities include issuing licenses for radio and television
broadcasts, monitoring compliance with broadcasting regulations, and imposing
penalties when necessary. Additionally, the council is tasked with drafting
regulations to govern and manage radio and television broadcasts.

Election of RTUK members

RTUK consists of nine members selected from candidates nominated by political
parties in the Turkish Grand National Assembly (TBMM). The number of seats
each party holds in parliament determines their allocation of RTUK member
nominations. Once elected, members are required to relinquish their party
affiliations.

The chairperson of the council is chosen by RTUK members from among
themselves. As of November 2024, the composition of RTUK includes four
members from the AK Party, two from the CHP, and one member each from the
MHP, iYi Party, and DEM Party.

30 YEARS OF CENSORSHiP
30TH ANNIVERSARY OF RTUK

10



RTUK decisions:
January 2023 -June 2024 ——

TV broadcasts were penalized with a total of £124 million in
fines and 1,357 instances of screen blackouts.

Between 2023 and the first half of 2024, RTUK imposed fines totaling
£124,494,256.72.

The council issued 352 penalty decisions in 2023, but this number dropped sharply
to just 23 in 2024. Of the total fines, £88,840,826 was levied in 2023, and
£36,013,430 in 2024, affecting 44 television and radio channels overall.

2023 2024 (First half)
Total administrative fines imposed: 88.480.826,72 TL 36.013.430,00 TL
Program suspension penalties: 292 programs 18 programs

Broadcast suspension penalties: 997 days 50 days

In addition to administrative fines, there were a total of 1,357 instances of screen
blackouts. In 2023, RTUK issued 292 program suspension penalties and halted
broadcasts for a total of 997 days across various channels. During the first half of
2024, 18 program suspensions were issued, along with 50 days of broadcast
suspensions.

30 YEARS OF CENSORSHiP
30TH ANNIVERSARY OF RTUK

11



Fines and penalties by channel:

Highest fine issued to FOX (NOW) TV

Channel

FOX (NOW) TV
SHOW TV
STARTV

h halk

TELE1

TGRT HABER
FLASH HABER
BEYAZ TV
HABER TURK
SZC TV

KRT

Aclk Radyo
ILKE TV - CRR MEDYA A.S
Other Channels
TOTAL

Total fine (TL)
£71,346,846.00
£9,871,088.00
£9,702,849.00
£3,857,388.00
£1,815,004.00
£928,340.00
£883,420.72
£617,572.00
£495,965.00
£429,049.00
£342,952.00
£189,283.00
£85,738.00
£23,928,762.00
£124,494,256.72

12

30 YEARS OF CENSORSHiP
30TH ANNIVERSARY OF RTUK



incurring 71 million TL (approximately $2.54 million) in administrative fines—nearly
half of all fines imposed by RTUK. Most of these penalties targeted the channel’s
news bulletins and the political commentary program Orta Sayfa.

Following FOX TV, Show TV and Star TV each faced fines totaling 9 million TL
(approximately $320,000).

Channels identified as opposition-aligned were also significantly fined: Halk TV
received 3.86 million TL (approximately $138,000) in fines, while TELE1 faced
penalties of 1.82 million TL (approximately $65,000).

.. &y \HamAsoN.

A HABERLER]

. | 3
No fines for pro-gov't Demiroren and

Turkuvaz groups, Starbucks segment
leads penalty for TGRT

Turkey’s Radio and Television Supreme Council (RTUK) has issued record fines to
several channels but did not penalize outlets owned by pro-government media
groups. Channels under Demiroren Group, including Kanal D and CNN Turk, and
Kalyon-Turkuvaz Group, which operates ATV, A2, and A Haber, avoided any
sanctions.

TGRT, known for its pro-government stance, faced a penalty of 715,000 Turkish lira
(approximately $25,000). The fine was issued for "covert advertising" after a coffee
cup bearing the Starbucks logo appeared during its weekend news broadcast.
Starbucks has recently been accused by groups aligned with the government of
supporting Israel in the ongoing Israel-Hamas conflict.

30 YEARS OF CENSORSHiP
30TH ANNIVERSARY OF RTUK

13



Half of media fines target government
criticism

A significant portion of the fines imposed by RTUK targeted broadcasts critical of
the government or addressing politically sensitive issues. According to topic-
specific data, RTUK fined channels a total of 1,079,728 Turkish lira (approximately
$38,000) for discussions related to the Kurdish issue. Additionally, programming
that included commentary on LGBTQ+ topics resulted in fines amounting to
568,000 lira (about $20,000).

Main category of the fine Sum of fine
Criticism of the government, AKP, or AKP affiliates £61,048,055.72
Violations of advertising regulations £24,433,145.00
Broadcasts featuring violence or depictions of death £12,470,543.00
Content involving child abuse or explicit sexual material £10,010,185.00
Criticism of religious groups or communities £9,304,238.00
Unauthorized fundraising or donations £3,236,934.00
Use of coarse or profane language £1,116,846.00
Discussions of the Kurdish issue £1,079,728.00
Depictions of tobacco products without blurring £694,110.00
Statements concerning LGBTQ+ topics £568,237.00
Mentions of the Armenian Genocide £189,283.00
Criticism targeting private individuals or organizations £171,476.00
Content related to fortune-telling and superstitions £171,476.00
Toplam £124,494,256.72

£61,048,055.72

The total fines imposed for criticisms of
the government during the reporting
period.

30 YEARS OF CENSORSHiP
30TH ANNIVERSARY OF RTUK

14



Distribution of fines issued over criticism
levelled at the goverment or AKP

RTUK issued the largest fines for broadcasts criticizing the government and
individuals close to the administration, with a significant portion related to
allegations of corruption. News reports on corruption incurred fines exceeding
15 million Turkish lira (approximately $530,000), while coverage of election-
related content resulted in penalties surpassing 13 million lira (about
$460,000).

Theme of the fine Total of fine
Criticism related to corruption £15,622,875.00
Election coverage £13,565,623.00
Criticism of the government’s counterterrorism policies £9,595,885.00
Criticism of MHP or nationalist groups £6,730,797.00
Criticism of the Presidential System of Government £6,345,108.00
Criticism of the government’s earthquake response £4,617,304.00

Criticism of far-right ideologies (e.g., dictator, fascist, £1,471,752.00

Islamist)

Criticism of economic policies £919,395.72
Criticism of foreign policy or refugee policy £809,539.00
Criticism of public institutions and organizations £731,355.00
Miscellaneous £357,458.00
Criticism of torture policies £195,226.00
Issues related to healthcare institutions £85,738.00

30 YEARS OF CENSORSHiP
30TH ANNIVERSARY OF RTUK

15



: W
Historic fine for statement ‘Democracy |
is more than the ballot box’

The largest fine in the history of RTUK was imposed following remarks by journalist
Cigdem Toker on FOX TV during the May 28 presidential election. Toker’s
statement, "Democracy is not just about the ballot box," was deemed by RTUK as
incitement to hatred and hostility. The comment led to a fine exceeding 13 million
Turkish lira (approximately $460,000). In addition to the financial penalty, Toker was
summoned for questioning based on her remarks during the election-night
broadcast.

FOX TV fined 6 million lira over report on nationalist group in middle school

RTUK fined FOX TV 6.3 million Turkish lira (approximately $220,000) for allegedly
violating the principle of "impartial journalism." The penalty followed comments
aired on the network's Calar Saat program on January 28, which reported claims
that Ulki Ocaklari, a nationalist youth organization, had conducted promotional
activities at a middle school in Ankara.

RTUK argued that the broadcast failed to maintain neutrality, a charge frequently
leveled against critical media outlets in Turkey.

£13,394,147

The total fine imposed on FOX TV following remarks made by
journalist Cigdem Toker during its election-night coverage on May
28. In dollars, it amounts to about $460,000.

30 YEARS OF CENSORSHiP
30TH ANNIVERSARY OF RTUK

16



RADYO VE TELEVIZYON UST KURULU

=I_‘argest fine of 2024 goes to news
report on ‘AKP’s lobster’ =

RTUK issued its largest fine of 2024, penalizing FOX TV over a report aired on its
April 17 primetime news program. The report, titled “Lobster in the AK Party Group,”
covered social media backlash against Justice and Development Party (AKP) deputy
Sebnem Bursali, who had shared images of herself dining on lobster at a yacht club
in Monaco during the holiday break. The segment also detailed the internal reactions
within the AKP parliamentary group following the post.

RTUK fined FOX TV over 8 million Turkish lira (approximately $280,000), citing the
report as a violation of broadcasting principles.

More than 6 million TL for report on nepotism

In 2024, FOX TV’s evening news faced the largest fine of the year for a report titled
“Document of the Scandal, Caught Red-Handed in Favoritism,” which alleged that a
Deputy Minister of Justice engaged in nepotism during the recruitment of judges and
prosecutors. The penalty, amounting to 6 million Turkish lira (approximately
$210,000), was soon followed by another 6 million lira fine for a report covering an
inheritance dispute involving Mehmet Ucum, the Chief Legal Advisor to the
Presidency. Both reports were deemed to violate broadcasting standards by RTUK.

£8,894,614.00

FOX TV was also fined by RTUK for its coverage of a news story
involving an AKP Member of Parliament’s social media post about a
lobster meal ($310,000 in US dollars).

30 YEARS OF CENSORSHiP
30TH ANNIVERSARY OF RTUK

17



; Fines issued to criticism
' management post 2023-quakes --

I e o [

Turkish television channels faced a total of £4.7 million (approximately $170,000)
in fines for criticisms of the government’s earthquake relief efforts and crisis
management.

In one instance, statements made by TIP MP Ahmet Sik during a post-earthquake
broadcast, where he declared, “After witnessing this situation, everyone should
know that being an enemy of such a state is a right and legitimate. It's that clear,”
were deemed contrary to “the existence and independence of the state” and
“Ataturk’s principles and reforms.”

As a result, an administrative fine of £93,241 (roughly $3,300) was imposed,
alongside a penalty requiring the suspension of five programs on the channel.
Separately, Halk TV was fined £201,775 (about $7,300) for violating the
“principle of impartial broadcasting.” The penalty was related to claims aired
during journalist Sirin Payzin’s Great Disaster Special program, suggesting that
irregular migrants engaged in looting in earthquake-stricken areas.

£ 4,703,000

The total amount of fines imposed for criticisms of
the government’s post-earthquake relief efforts.

30 YEARS OF CENSORSHiP
30TH ANNIVERSARY OF RTUK

18



Fines issued over remarks on Kurdish

issue ) AN 1

Merdan Yanardad, a journalist on the TELE1 channel, received a seven-day
broadcast suspension for comments made during a June 20, 2023, program
regarding PKK leader Abdullah Ocalan's prison conditions. Yanardag described
Ocalan as "a highly intelligent person, someone who reads extensively, has almost
become a philosopher in prison because he does nothing but read, and someone
who understands, interprets, and analyzes politics correctly." These remarks
prompted RTUK to impose the penalty.

Following these statements, Yanardag was detained and spent 101 days in
custody. At his first court appearance, he was convicted but released after
sentencing.

Fined for "glorifying a criminal" over mention of Demirtas’s book

During the broadcast of Gorkemli Hatiralar on Halk TV, host Serhan Asker
introduced Dad, a book by Selahattin Demirtas. RTUK deemed this an act of
"glorifying crime and criminals" and imposed a suspension of the program for five
episodes. Additionally, the channel was fined £155,402 (approximately $5,600).

£1,079,728.00

Total sum of fines imposed for statements on the
Kurdish issue.

30 YEARS OF CENSORSHiP

19

30TH ANNIVERSARY OF RTUK



halktvcomtr

Fines imposed regarding o
LGBTQ+ content EN KAY 7 DNiCi ARANIYOR VAl Hokd 4 BIST 7.95¢

The most notable fine issued for LGBTQ+ content during the reporting period
targeted Halk TV, following a broadcast featuring Esmeray, a transgender
parliamentary candidate.

On November 25, 2023, journalist irfan Degirmenci hosted Esmeray on his program
aired on Halk TV. During the show, Esmeray stated: “l am certain that LGBTQ+
children, especially those from Generation Z, who are watching me right now, are
feeling happy and no longer alone.”

Citing these remarks, RTUK imposed a fine of £495,636 (approximately $17,700)
on December 28, 2023. The council justified the penalty by stating the broadcast
violated principles prohibiting content that is "contrary to national and moral
values, general morality, and the protection of the family."

Praise from RTUK vice president for anti-LGBTQ+ documentary

RTUK Vice President ibrahim Uslu publicly praised a new anti-LGBTQ+ documentary
series produced by TRT World, sharing its trailer on X (formerly Twitter). Uslu wrote:
"The new digital series “True Colours,’ exclusive to TRT World, investigates untold
stories of those affected by the spread of gender ideology and the LGBT lobby. "

Anti-LGBTQ+ rally aired as a public service announcement

One of the most debated public service announcements supported by RTUK was
created to promote the "Great Family Gatherings" organized by the Istanbul Family
Foundation. The PSAs, recommended by RTUK in both 2022 and 2023, included
content featuring slogans such as “Stop LGBT Propaganda,” which critics have

labeled as hate speech. 30 YEARS OF CENSORSHIP
30TH ANNIVERSARY OF RTUK

20



¢ \E
y & ‘&
Record fines for TV Series targeted by
religious and pro-government groups

Two television series faced unprecedented fines following heavy criticism from
religious communities and pro-government groups.

The series Kizilcik Serbeti, which included critiques of conservative family
structures, was fined £1,089,209 (approximately $39,000) and issued a penalty
halting the broadcast of five episodes. However, this decision was later overturned
by an administrative court. On the evening the penalty was enforced, the series’
new episode was replaced by an RTUK-mandated documentary on Islamophobia,
introduced with remarks by President Erdogan.

Towards the end of the year, another series, Kizil Goncalar, which pro-gov’t groups
claimed critiqued religious communities, was penalized for allegedly violating
"national and moral values." In addition to a fine (estimated at £300,000, or
approximately $10,700), the series was ordered to suspend two episodes.

30 YEARS OF CENSORSHiP

21

30TH ANNIVERSARY OF RTUK



RADYO ve TELEVIZYON UST KURUE .“A Ik Rad
| ARA
RTUK causes Acik Radyo to shutdown

over ‘Armenian Genocide’ remarks

On April 24, 2024, RTUK penalized Acik Radyo for comments aired during the Acik
Gazete program. The broadcast marked the 109th anniversary of the Armenian
Genocide, stating: “This is the 109th anniversary of the deportation and massacres
in Ottoman territories, known as genocide. As you know, commemorations have
been banned again this year.” RTUK accused the station of inciting hatred and
hostility, issuing a fine and suspending five episodes of the program.

When Acik Radyo defied the ruling and continued broadcasting, RTUK announced
on July 4 that the penalty had been electronically served on May 31 and claimed
the station’s failure to comply led to the automatic revocation of its license under
media regulations.

On July 10, the Ankara 21st Administrative Court temporarily halted the program
suspension, citing the risk of irreparable harm. However, RTUK appealed the
decision. On August 9, the Ankara 10th Regional Administrative Court rejected
RTUK’s appeal, upholding the earlier ruling.

Despite this, the Ankara 21st Administrative Court later reversed its position,
denying Acik Radyo’s request to halt enforcement of the shutdown. This led to the
station officially ceasing operations on October 16, 2024.

30 YEARS OF CENSORSHiP
30TH ANNIVERSARY OF RTUK

22



Justifications for fines: “Violating
principle of neutrality’ for being on the
wrong side

Legal Basis Total Fine
Violation of the principles of neutrality, truth, and accuracy £28,313,616.00

Breach of advertising, consumer protection, or product

placement regulations £25,874,943.00

Violations of human dignity, privacy, or use of defamatory

£17,346,891.00
language

Incitement to hatred and hostility among the public £14,797,577.72

Programs harmful to the physical, mental, or moral

development of children and young people £12,858,393.00

Content contrary to national and moral values or general

. £9,958,213.00
morality

Broadcasting that glorifies violence £8,137,733.00

Violations related to matchmaking programs, supplements,

and similar prohibited formats £1,764,882.00

Breach of gender equality principles £1,524,893.00
Improper use of Turkish or use of coarse language £980,986.00
Presenting ’Ferrorlsm, its perpetrators, or victims in ways that £938,396.00
serve terrorist purposes
Violation of call sign regulations £724,364.00
Breaches against the existence and independence of the £511,599.00
state
Broadcasting that glorifies crime or criminals £241,140.00
_\/lolatlgn.s of the principles of rule of law, justice, and £213,294.00
impartiality
Exploitation of individuals through superstition £171,476.00
Content violating anti-discrimination laws £135,860.00
30 YEARS OF CENSORSHIP
30TH ANNIVERSARY OF RTUK

23



Justifications for fines: “Violating
principle of neutrality’ for being on the
wrong side

£28,313,616.00 for violating principle of neutrality

The most frequent reason cited by RTUK (Turkey’s Radio and Television Supreme
Council) for imposing fines is "violations of the principles of neutrality, truth, and
accuracy." Under this justification, fines totaling over £28 million have been issued.
Programs that included criticism of the government and ruling party, particularly
discussions and news broadcasts addressing post-earthquake relief efforts, were
heavily penalized under this rationale.

Violation of privacy fines amounted to £17,346,891.00

Following neutrality violations, breaches of advertising regulations constituted the
second-highest reason for fines. The third most common justification cited by RTUK
was "violations of human dignity, privacy, or the use of defamatory language,"
resulting in administrative fines exceeding £17 million. A significant portion of these
penalties targeted content criticizing corruption, the economic system, and the
Nationalist Movement Party (MHP) or its supporters.

Content against ‘nation’s moral values’

Fines for content deemed contrary to "national and moral values" amounted to
£9,958,000 in total. A notable example under this category was a fine imposed on
the series Kizil Goncalar (Red Roses) for its critical portrayal of religious
communities. Another high-profile case involved comments made by activist
Esmeray during a program hosted by irfan Dedirmenci, where she said:

"I'm sure LGBTQ+ kids, especially from Generation Z, watching me right now feel
joyful and no longer alone."

£9,958,213.00

Fines for violations of national and moral values
exceeded £9 Million

30 YEARS OF CENSORSHiP
30TH ANNIVERSARY OF RTUK

24



RTUK's overdue task: Three decades
without a terrestrial broadcasting auction

One of RTUK's core regulatory responsibilities is conducting the "terrestrial digital
broadcasting ranking auction" in Turkey. This process involves allocating
broadcasting frequencies used by terrestrial transmitters through competitive
bidding. However, this auction has not been held for 30 years.

Before the enactment of the RTUK Law in 1994, broadcasters were using these
frequencies illegally. After the law was passed, these frequencies were
temporarily assigned to existing broadcasters for a fee, while new broadcasters
were prohibited from entering the market until an official auction could be held.
Under the RTUK Law, frequencies must be allocated to broadcasters via an
auction. A regulation issued in 1995 allowed broadcasters who had been operating
until that year to continue their services temporarily.

However, new entrants were restricted to operating only after frequencies were
officially auctioned. Despite several attempts, the auction has never been
successfully conducted due to various reasons, leading to an estimated financial
loss of billions of dollars. As of now, there has been no progress toward holding
the frequency allocation auction.

The issue has been highlighted in audit reports by the Turkish Court of Accounts
(Sayistay), which underscored RTUK's responsibility to organize the terrestrial
broadcasting ranking auction. The reports called for urgent action, emphasizing the
need for RTUK to complete the necessary steps as soon as possible to fulfill this
long-standing obligation.

30 YEARS OF CENSORSHiP
30TH ANNIVERSARY OF RTUK

25



Constitutional Court rules RTUK
violated free speech due to 30-year
delay in frequency bid

Radio broadcasters who have been unable to secure licenses for decades due to
the Radio and Television Supreme Council's (RTUK) failure to hold a frequency
auction have turned to Turkey's Constitutional Court (AYM) for redress. In a
landmark ruling, the court determined that RTUK's inaction—failing to organize a
"broadcast frequency allocation" auction for 30 years—constituted a violation of
freedom of expression and press freedoms. It has now directed RTUK to
immediately hold the auction.

The decision, known as the "Good News" ruling, was officially published in the
Official Gazette on April 17, 2023. The case stemmed from a complaint filed by
six radio companies that were denied the ability to broadcast due to the absence
of a frequency auction. The AYM found that the lack of new frequency
allocations created inequalities between new and existing broadcasters,
hindering fair competition.

Referring to its previous "Our Radio" decision, the Constitutional Court
emphasized that RTUK had yet to comply with earlier rulings and stressed that
its decisions are binding for the regulatory body. The court’s move signals a
strong call for RTUK to address its longstanding inaction, underscoring the
critical importance of upholding freedoms of expression and ensuring equal
access to broadcasting rights.

30 YEARS OF CENSORSHiP
30TH ANNIVERSARY OF RTUK

26



V+ blutv-

©
-\ prime video GA[NE

=\ =/ L

RTUK expands oversight to
internet broadcasts

In 2018, Turkey's Radio and Television Supreme Council (RTUK) was granted new
powers to regulate internet broadcasts through an amendment to the law. This
change required digital platforms like Netflix and Amazon Prime to obtain licenses
and subjected their content to oversight. The regulation also brought foreign media
organizations broadcasting online under RTUK's jurisdiction.

RTUK determines which online broadcasters must obtain licenses. Those who fail
to apply are subject to access bans within 72 hours. Between 2022 and 2023,
RTUK mandated licenses for 190 websites. Of these, 94 websites were blocked,
and 40 ceased operations.

Licensed broadcasters are obligated to adhere to RTUK’s broadcasting principles,
which include regular inspections. RTUK may impose fines or order the removal of
content it deems non-compliant with its standards.

As of 2024, broadcasters must pay 643,517 TL (approximately $23,000) to obtain
a license and contribute 1.5% of their revenue as a participation fee to RTUK. This
framework has raised concerns about increased oversight and potential restrictions
on press freedom in Turkey’s digital media landscape.

30 YEARS OF CENSORSHiP

27

30TH ANNIVERSARY OF RTUK



RTUK expands scrutiny to internet
broadcasts

First penalty to Netflix Show Cuties

In September 2020, RTUK imposed its first penalty on an on-demand platform by
targeting Netflix. The Supreme Council reviewed the controversial film "Cuties"
("Minnoslar" in Turkish) and determined that it violated the broadcasting regulation
stating that “broadcast services... must not contain exploitation of children, the
vulnerable, or persons with disabilities, nor promote violence.” As a result, RTUK
ordered the removal of the film from Netflix’s catalog.

In its explanation, RTUK cited an expert report, which concluded that the
production depicted children engaging in adult-like behavior at an early age and
involved elements of exploitation and abuse. The report also expressed concerns
that the film could encourage patterns of potential child exploitation.

The penalty highlighted RTUK'’s increasing scrutiny of content on digital platforms
and its willingness to enforce regulations to align with its broadcasting principles.

Platforms fined for LGBTQ+ content

In November 2023, RTUK imposed fines on six different platforms for hosting
LGBTQ+ content.by citing violations of its principles regarding the "protection of
the family" and "general morality."

RTUK specifically pointed to what it described as "the depiction of an alternative,
gender-based ideal world" and "the rejection of traditional gender boundaries,"
claiming that these elements were being normalized through the content. These
grounds were used to support the council’'s decision to issue fines, underscoring

its stance on media portrayals that challenge conventional social norms in .
Turkey. 30 YEARS OF CENSORSHIP

30TH ANNIVERSARY OF RTUK

28



RTUK imposed administrative fines on several programs featuring LGBTQ+ themes,
including Anne+ and Elite on Netflix, Love Victor on Disney+, The Book of Queer on
BluTV, and Room in Flames (Atesli Oda) on Mubi. The council cited violations of the
principle that “broadcasts must not contradict the national and moral values of
society, general morality, and the protection of the family.”

In response to ongoing concerns about content, RTUK announced plans to hold a
comprehensive meeting with digital streaming platform representatives in Ankara.
Scheduled for September, the meeting will focus on broadcast policies concerning
sensitive topics, including the Turkish family structure, national values, and the
country’s indivisible integrity.

gl

welle

Made for minds .

Deutsche Welle and Voice of America
websites blocked

Since gaining the authority to regulate internet broadcasts, RTUK has enforced
licensing obligations on foreign media organizations operating online. Platforms
that fail to comply face access bans.

On February 21, 2022, RTUK issued a 72-hour ultimatum to three major outlets
—Voice of America (amerikaninsesi.com), Euronews Turkish (tr.euronews.com),
and Deutsche Welle (dw.com)—to apply for on-demand broadcasting licenses.
The justification provided stated that these outlets, by offering categorized and
cataloged content such as “audio files,” “videos,” and “programs,” were deemed
to be providing on-demand broadcasting services, thus requiring an internet
IBYH license under Turkish regulations. Failure to obtain a license would result in
access restrictions.

This move has raised concerns over press freedom and access to independent
information in Turkey, as licensing obligations may introduce barriers to foreign
media operating in the country.

30 YEARS OF CENSORSHiP
30TH ANNIVERSARY OF RTUK

29



After Euronews removed its video content to comply with Turkish regulations,
RTUK withdrew its licensing requirement for the platform on April 13, 2022.

However, Deutsche Welle (DW) and Voice of America (VOA) refused to apply

for licenses, announcing plans to challenge the decision in court. As a result, on
July 1, 2022, RTUK successfully petitioned to block access to both platforms in
Turkey.

Continued broadcasting via alternative domains

Despite the bans, both outlets continued their Turkish broadcasts through
alternative web addresses. However, RTUK targeted these new domains as well.

« For Voice of America, RTUK mandated licensing for its alternative address,
voaturkce.com, on August 21, 2023, resulting in an access ban on August 28,
2023.

e For Deutsche Welle, the domains dwturkce.com and inspiredminds.de were
similarly required to obtain licenses on November 10, 2023, with access
blocked on November 17, 2023.

Additional restrictions on Deutsche Welle

In March 2023, the Ministry of Industry and Technology refused to renew
Deutsche Welle's operational license, which must be renewed every two years.
The ministry cited an “incorrect selection of operational scope” as the reason for
denial. As a result, Deutsche Welle shut down its Turkey office and announced
that it would continue its operations in the country by relying on licensed content
partnerships.

30 YEARS OF CENSORSHiP
30TH ANNIVERSARY OF RTUK

30



RTUK announces oversight of
| street mterwews* crltlc detalned
and sentenced -

On August 8, 2024, RTUK Chairman Ebubekir Sahin announced on social media
that “street interviews” and “citizens’ opinions” shared on platforms like
Instagram would be subjected to regulatory oversight. The move followed
mounting criticism of the government’s restrictive media policies.

Just days earlier, on August 3, 2024, Dilruba Kayserilioglu criticized the
Instagram ban during a street interview. She was subsequently detained and
charged with insulting the President. After spending 18 days in detention, she
was released but faced two separate convictions arising from the same
interview. One sentenced her to seven months and 15 days in prison for
allegedly inciting hatred and enmity, while another handed down an 11-month
and 20-day sentence for insulting the president.

30 YEARS OF CENSORSHiP
30TH ANNIVERSARY OF RTUK

31



RTUK to require licenses for . "
regular YouTube broadcasters

TN

RTUK Chairman Ebubekir Sahin has announced plans to enforce a licensing
requirement for YouTube channels that broadcast regularly, following discussions
with the platform. The new regulation is expected to significantly impact
journalists running independent YouTube channels.

Channels subject to the licensing rule will have 72 hours to apply. Once licensed,
broadcasters must comply with RTUK’s content guidelines. The council will have
the authority to remove videos it deems inappropriate or impose fines.
Additionally, broadcasters will be required to pay 1.5% of their revenue to RTUK
as a participation fee.

On September 1, 2024, during an appearance on Ekol TV's Sorgusuz Sualsiz (No
Questions Asked) program, Sahin confirmed that preparations for a protocol with
YouTube were underway, emphasizing that the platform would not be banned.
Instead, the focus will be on integrating regular broadcasters into RTUK’s
regulatory framework.

This follows RTUK’s expanded oversight of digital platforms under a 2018 law
that granted the council authority over internet broadcasts. Platforms like Netflix,
Amazon Prime Video, and Disney+ have since obtained licenses and fallen under
RTUK’s supervision.

30 YEARS OF CENSORSHiP
30TH ANNIVERSARY OF RTUK

32



A 72-hour deadline for licensing regular ,nternet broadcasters

The process of obtaining an internet broadcasting license in Turkey can occur in
two ways: broadcasters can voluntarily apply, or RTUK can impose a mandatory
licensing requirement if deemed necessary. When RTUK enforces this
requirement, broadcasters have 72 hours to comply. Failure to obtain a license
within this timeframe can result in the platform being blocked in Turkey.

RTUK Chairman Ebubekir Sahin clarified that the licensing obligation applies
only to broadcasters producing regular content, excluding personal channels.
Licenses will be valid for ten years, with the cost set at 643,517 TL
(approximately $23,000) as of 2024. In addition to the license fee, YouTube
broadcasters must pay 1.5% of their revenue to RTUK as a participation fee.

Stricter oversight for licensed content

Content from licensed broadcasters will be evaluated against the broadcasting
principles outlined in RTUK regulations. Videos deemed non-compliant may be
removed under the “catalog removal” provision, or broadcasters could face
administrative fines ranging from 1% to 5% of their monthly revenue.

Focus on news channels

The licensing requirement is expected to have the most significant impact on
journalists with large followings on YouTube. High-profile channels such as
Clneyt Ozdemir (1.63 million subscribers), Fatih Altayli (1.15 million), Fatih
Portakal (780,000), and Nevsin Mengu (713,000) could face mandatory

licensing. If brought under RTUK regulation, their content would be subject to
regular scrutiny.

30 YEARS OF CENSORSHiP
30TH ANNIVERSARY OF RTUK

33



Legal cases: majority ruled in favor,
fines top disputes

According to data shared by RTUK's Legal Counsel, the regulatory body secured
favorable outcomes in 64 court cases in 2023, while 26 cases were decided against
it. An additional 93 cases remain ongoing.

The majority of lawsuits involve challenges to the administrative fines imposed by
RTUK. These disputes highlight the contentious nature of RTUK's penalties and its
role as a regulatory authority in Turkey’s media landscape.

Type of Case Number of Cases
Administrative Fines 106
Administrative Fines + Program Suspension 11
Temporary Broadcast Suspension 16
Temporary Broadcast Suspension + Administrative 1
Fines

Broadcast License Revocation 5
Unauthorized Broadcasts and Other Cases 30
Compensation Claims 9
Personnel-Related Cases 5
Total 183
Year Favorable Unfavorable Pending Total
2019 334 28 21 383
2020 199 32 12 243
2021 161 37 40 238
2022 58 4 151 213
2023 64 26 93 183

RTUK's annual reports do not include information on how many of its sanction
decisions are overturned. However, in 2023, the penalty imposed on the TV
series Kizilcik Serbeti (Cranberry Sherbet) was annulled by an administrative
court.

In contrast, the penalty issued against the series Kizil Goncalar (Red Buds) was
upheld, as the administrative court rejected the case challenging RTUK's
decision.

30 YEARS OF CENSORSHiP
30TH ANNIVERSARY OF RTUK

34






M S A Media and Law Studies Association
L Medya ve Hukuk Calismalar Dernegi




